Ailt Priit finisis lõigatud

Postitatud

Ratta ja jooksu suurvõistlused Eestimaal ootavad spordiharrastajaid peagi starti. Sügisesi vilju lõikavad enim need, kes alates kevadest on tublilt treeninud. Võistluseks valmistumine ei ole ainult tippsportlase pärusmaa. Kuidas võiks harrastaja aasta suurimateks rahvaspordiüritusteks valmistuda? Nõu annab Q&A vormis äsja TriSmile111 võistlusel suurepärase teise koha saavutanud e-treening.ee personaaltreener Priit Ailt.

Q: Võistlusteks valmistutakse küll aastaringselt, aga millal võiks konkreetseks võistluseks tõsisemalt valmistuda? Ehk mis selle perioodi jooksul muutub võrreldes muu treeningperioodiga?

A: Kui läbi suvise hooaja võisteldakse paar korda kuus, tuleb hooajal kokku 10+ starti. Oleks palju loota nendes kõigis tipptulemuse saavutamist. Mõned võistlused lähevad hästi, teised väga hästi ja osadel ei saavuta me soovitud tulemust. Tihti on selle põhjuseks võistluseelne kehv ettevalmistus. Siinkohal ma ei pea silmas viimaste kuude treeninguid, vaid pigem viimaseid nädalaid või lausa päevi.

Kui oled enda hooaja suurvõistluse välja valinud, siis soovitan 3 nädalat enne starti sellele tõsisemalt keskenduma hakata. Mõtle hoolikalt läbi, kus toimub start, kuidas, millal ja millega ma sinna reisin, mis kell on start, kuidas ma võistluseelselt toitun, milline on võistlusaegne kliima, milliseid toidulisandeid ma vajan, kas ma olen neid enne proovinud, milline on rada ja kas see on mulle juba tuttav või oleks vajalik see enne üle vaadata? Pisikesi aspekte on võistlustel palju, aga juba paari pisiasja vastu eksimine võib võistluse ära rikkuda.

Viimase 2-3 nädala jooksul enne suurvõistlust ei soovita ma võistelda. Kui siiski selline soov on, tuleb võistlust võtta tugeva treeninguna. Jälgi hoolikalt, et suudad ennast tagasi hoida. Viimased tugevamad treeningud peaksid toimuma eelviimasel nädalal. Viimane nädal on sisuliselt puhkenädal, kus suur osakaal unel, regulaarsel ja korrapärasel toitumisel ja kergemate/lühemate treeningutega lihaskonna toonuses hoidmine. Viimasel nädalal peab tekkima isu võistluse vastu ja küllastus puhkusest.

Q: Kuidas võistluseks vaim valmis saada? Ehk, mida võiks teha, et tunneksid end rajale minnes kindlalt?

A: Vaimselt on alati hea võistlust visualiseerida – kujutada endale ette, kuidas võistlus kulgema hakkab. Enda peas võiks olla läbi mõeldud paar kõige tõenäolisemat tsenaariumit. Näiteks: juhul kui mul 10. kilomeetril hakkab raske, siis ma teen seda jne. Sellisel juhul ei tule rasked kohad üllatusena ja sa oskad nende saabudes koheselt reageerida. Oluline on mitte liigselt närveerida ja võtta võistlust kui naudingut, kus kõik asjad on sinu kontrolli all. Oma võistlusaegseid mõtteid tuleb koondada enda liikumise edenemisele, mitte suunata teistele. Juhul kui keegi sinust möödub, siis keskendu enda tempole, mitte ära vaata, kuidas tema jookseb.

Q: Kuidas saadud võidurõõmu uuteks väljakutseteks edukalt realiseerida?

A: Juhul kui oled suutnud saavutada hea või koguni suurepärase tulemuse, siis luba endale aega taastumiseks, mõtete korrastamiseks ja võistluse analüüsiks. Alles siis mõtle järgmise võistluse peale. Igal võistlusel on asju, millest tuleb õppust võtta!

Kohtumiseni sügisestel rahvaspordi suurüritustel!

Pilt: Fotolabor